Dieta bez cukru – jak zmienić życie na lepsze?

0
29
Dieta bez cukru - jak zmienić życie na lepsze

Wszystkie osoby, które choć raz postanowiły się odchudzać, wiedzą jak trudne jest odstawienie słodyczy. Często dopiero takie sytuacje uświadamiają nam, jak wiele tego cukru spożywamy i to często w najgorszej postaci. Tu batonik, tam ciasteczko i to jeszcze popite ekstremalnie słodką latte. A naukowcy coraz częściej biją na alarm, bo ludzie spożywają coraz więcej cukru, i to co gorsza przetworzonego. A cukier nie tylko psuje zęby, jak straszyli nas w dzieciństwie, ale może powodować różne choroby, a nawet uzależnia. Co zrobić, by przejść na dietę bez cukru, przynajmniej tego przetworzonego?

Czy dieta bez cukru zawsze jest zdrowa

Dieta bez cukru najczęściej rozumiana jest jako maksymalne ograniczenie spożywania cukrów prostych, zwłaszcza tych, którymi dodatkowo wzbogaca się często już naturalnie słodkie produkty spożywcze: sacharozy, glukozy i fruktozy. Takie podejście uważane jest za korzystne dla zdrowa, zwłaszcza, że producenci ukrywają cukier w coraz szerszej gamie produktów.

Lekarze jednak stanowczo odradzają dietę, w której całkowicie rezygnuje się z cukrów, także tych złożonych, czyli węglowodanów. Krótkoterminowo nie będzie to szkodliwe, ale jeśli chcemy wypracować sobie zdrowsze nawyki żywieniowe na lata, to z całą pewnością nie jest dobre rozwiązanie. Taka ekstremalna dieta bezcukrowa może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Jak odstawić cukier?

Każdy, kto choć raz próbował odstawić słodkie przekąski, wie jakie to trudne. I nie chodzi o to, że trzeba sobie odmówić chwili słodkiej przyjemności. Cukier uzależnia i to bardzo szybko. Nagła rezygnacja ze spożywania cukrów może zatem prowadzić do objawów ostawienia takich jak większa nerwowość, niepohamowany apetyt. Właśnie dlatego wszyscy specjaliści mówią o tym, że jeśli chcemy trwałe zmniejszyć ilości spożywanego cukru, przede wszystkim trzeba robić to powoli, metodą małych kroków.

W pierwszej kolejności zaleca się zaprzestanie dodawania cukru do napojów: kawy i herbaty. Jeśli to trudne, na początek można się wspomóc słodzikami. Należy też unikać słodkich smarowideł, na początek wystarczy rzadziej robić naleśniki i inne placki lub spróbować ich wytrawnych odpowiedników. Tam gdzie jest to możliwe, słodycze należy też zastępować zdrowszymi odpowiednikami, np. zamiast słodkiego batonika zjeść garść owoców lub mus owocowy 100%.

Docelowo dieta bez cukru to głównie czytanie etykiet, tak by z półki wybierać te produkty, których producenci nie dosładzają. Szczególnie uważać trzeba zwłaszcza na z pozoru zdrowe jogurty owocowe, napoje, które udają soki, czy płatki śniadaniowe.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here